נרטיבים רסיפרוקליים (או: בואו נכתוב ביחד סיפור מגניב)

שחר כתב פוסט עם כל מיני רעיונות ל"דורות הבאים" של יצירת סיפורים. אני לא ממש בטוח שרוב הרעיונות הם סבירים (משחקי מחשב מנסים כבר שנים להציע קונספטים של משחק שכל שחקן יחווה בצורה שונה לחלוטין, אבל זה תמיד נשאר בגדר הבטחות, למרות שזה המדיום המתאים ביותר למה ששחר מתאר). אבל הרעיון האחרון שלו, מה שהוא מכנה "בלוגנובלה", הוא מגניב ברמות שלא יתוארו. בבסיסו, מדובר פה על המרה של פורמט משחק גילום התפקידים השולחני הקלאסי ((למעשה, לא הקלאסי, אלא צורת ה-Free Form שהתפתחה עם התבגרות המדיום)) למדיום של בלוגים.

שחר כולל ברעיון שלו גם מקביל בלוגי ל"שר המשחק" ((השם המקובל הוא "שליט המשחק" (או "שליט המבוך", במקור ה-דנ"די), אבל אי שם בשנות ה-90 הצעתי לתרגם ל"שר המשחק", והחלטתי שאני מאוד אוהב)) שישלוט בדברים מאחורי הקלעים, יספר לאנשים מה קורה בחיים של הדמויות שלהם ויתאם את הסיפור. לדעתי הרבה יותר מעניין לקחת את זה דווקא לכיוון של "joint narration" – "סיפור משותף". רבים מכם ודאי שיחקו בזה בשעות משעממות במיוחד בבית הספר: מישהו כותב שורה, מעביר לבא בתור, והוא מוסיף עוד שורה, ואחרת מוסיפה שורה נוספת וכו' וכו', כך שנוצר סיפור, לרוב מטופש בעליל ונטול עלילה להחריד. גרסאות מתוחכמות יותר של זה משוחקות בתוך עולם מוגדר פחות או יותר – יש בו "שר משחק", אבל במקום לנסות לנתב את הדמויות ולכפות עליהן מציאות, הוא נמצא שם כדי לשרת אותן, לשחק את הדב"שים ("דמויות בלא שחקן", אנשים שהם חלק מהסיפור, אבל שאינם מגולמים על ידי אחד השחקנים בקבוצה ((כששיחקתי ארס מגיקה עם יוסי גורביץ לפני — וואו — הרבה זמן, הוא נתן לשחקנים שלא היו שותפים לסצינה מסויימת לגלם דב"שים שונים, גם כדי שלא ישעמם לנו, וגם כדי להכניס יותר אי-וודאות לתוך העולם. לעולם נזכור בחיוך את גאמבי, הסוס המדבר המטומטם ביותר בהיסטוריה, שאני המצאתי, פיתחתי וגילמתי))). בגרסא הקיצונית ביותר אין שר משחק, וכולם ממציאים את העולם סביבם כל הזמן. זה דורש המון אמון ובגרות מצד השחקנים – מאוד קל להתדרדר במשחק כזה למשחקים ילדותיים של "אה, כן? אז אני שורק לדרקון האדום שלי והוא צולה אותך באש שלו!" "אה, כן? אז אני מספיק לקפוץ לתוך הנהר לפני שהוא מגיע, ואחרי שהוא עובר אני יורה בו שני חיצים שפוגעים לו בדיוק בנקודת התורפה שלו!" וכו' וכו' – אבל כשזה מצליח, זה נפלא.

בלוגים, כשחושבים על זה, הם מדיום מופלא ליצירת סיפור משותף כזה. הם אינם מחייבים אינטראקציה בין הבלוגרים: כל מה שצריך הוא שהדמויות השונות תחיינה באותו עולם ותקראנה זו את בלוגה של זו. הן יכולות "להפגש" ולכתוב על זה אחר כך. הן יכולות סתם להתייחס לאותם ארועים שהתרחשו ב"עולם" שלהן. ופה בדיוק מתחיל הקסם: מרגע שמסכימים על מסגרת מסוימת לעולם המשחק, כל בלוגר מתחיל לכתוב מנקודת מבטה של הדמות שלו. הוא יכול "ליזום" ארועים (לדווח על משהו שראה היום, לבקר משהו ש"קרא" בעיתון, להגיב ל"ארוע" שהתרחש בעולם המשחק), ובלוגרים אחרים יכולים להענות לו (להתייחס לאותם ארועים) או להתעלם. כיוונים של הסיפור ששאר השחקנים לא מרוצים מהם יגוועו (בניגוד למשחק פנים מול פנים) פשוט משום ששאר הבלוגרים במשחק לא יתייחסו אליהם, ועד מהרה אפשר יהיה "לשכוח" מהם.

אז במקום לחכות עד ששחר יחליט לבצע את הרעיון שלו, החלטתי לנסות להעלות את הרעיון שלי. אני מציע להקים קבוצת בלוגים (אולי על שרת/דומיין יעודי, אם מישהו יכול/רוצה להרים דבר כזה, אבל אפשר גם על השרתים הקיימים שלנו או בבלוגלי) עבור המשחק הזה. צריך להחליט על תמה כלשהי לעולם. מכיוון שאני עדיין מושפע מבטמן הייתי בוחר עכשיו תמה קומיקסית משהו – למשל, הרעיון שבסיס האקס-מן: בעולם שלנו מתחילה לקום קבוצה של מוטנטים בעלי כוחות מיוחדים. כיצד הדבר נראה ממקום מושבם של הבלוגרים? על מה יכתבו בלוגרים מוטנטים? איזה ארועים יתרחשו בעולם הזה?

אם למישהו יש רעיון מוצלח יותר לתמה, בהחלט אפשר להציע. אם מישהו רוצה להציע סיוע טכני להרמת הפרוייקט – חן חן לכם. וכמובן, אם מישהו רוצה להצטרף לקבוצה, נא להודיע לי, ונתחיל לעבור על משהו. לא פרוייקט שאפתני, לא אקדמיה ולא מהפכה חינוכית. פשוט משהו כיף. מי מצטרף?

25 Replies to “נרטיבים רסיפרוקליים (או: בואו נכתוב ביחד סיפור מגניב)”

  1. ראשית, סחתיין על היוזמה.
    שנית, ואני חושש שאני אשם כמובן, משהו בפוסט שלי קצת התפספס. מטרת הפוסט היתה לטעון שאין צורך לדמיין אפשרויות טכנולוגיות מרחיקות לכת בתחום עיבוד השפה כדי לממש דרכים חדשניות ליצירת סיפורים, קיומם של כלים פשוטים ליצירת עמודי הטמל או מערכות לכתיבת בלוגים הוא כבר מקור לאפשרויות חדשות. ממש לא התכוונתי לטעון שהרשימה שאני הצעתי היא בעלת חשיבות, להפך, רציתי שהיא תשמש בסיס לדיון באפשרויות נוספות. אז שוב סחתיין ותודה על הפוסט הזה.
    שלישית, אני עדיין מעדיף קיום, גם אם חלקי ומוחלש של "שר בלוגים" לפחות בשלב ההתנעה של הסיפור, כדי שיהיה בסיס קצת יותר מוצק מתמה כללית. מאוד יכול להיות שאפשר יהיה לוותר על ההכוונה מרגע שהסיפור יתפוס תאוצה.
    רביעית, אני בעד לעשו את זה (שוב, לפחות בהתחלה) מבוסס תור משחק, בעיקר כדי להימנע מסתירות, כל דמות תקבל יום קבוע לפרסום, ורק בו מותר יהיה לה לכתוב פוסט עם פרטי עלילה מקוריים, בימים אחרים יהיה מותר להגיב רק לפוסטים של דמויות אחרות או לאירועים חיצוניים (נראה לי שבשלב זה כדאי להשאיר את העולם האמיתי כרקע כדי להעשיר אותו, יהיה מעניין גם לקרוא את המוטנטים מתעצבנים על אולמרט, לא?).
    חמישית, אני רוצה יכולת טלפורטציה, נראה לי.

  2. שחר – ללא ספק נדרש לאדמיניסטרציה בתחילה (ובמידה מסויימת גם בהמשך) אבל אני רוצה להמנע מתקשורת OOC בין השחקנים (לפחות במודע – למעשה, אני חושב שהכי כדאי יהיה אם זהות השחקן לא תהיה ידועה). אפשר לגבש כללים מסויימים, למשל שלא מדברים על פעולות משותפות של שתי דמויות בבלוג בלי לתאם את זה מראש בהסכמת שני השחקנים.
    הסתירות דווקא יכולות להיות מעניינות, וכשהן לא, קל מאוד להחליק אותן.
    אני בהחלט מסכים שאפשר להשאיר את העולם החיצון שלנו כרקע לעולם המשחק, למרות שמן הסתם עם התפתחות העלילה נלך ונתרחק מהמציאות.

    אז יש לנו בינתיים את נדב (אני מניח שלא תהיה רק וובמאסטר, כן?), שחר, הבנתי שנמרוד גם בעסק. עוד מישהו? שרון?

  3. רעיון מגניב. אנסה לקרוא כשהכיף יתחיל. רק, שאלה;
    האם הדמויות במשחק/סיפור יהיו בלוגרים גם בסיפור, או שהבלוג יהיה רק דרך חיצונית למשחק להציג את ההתרחשויות?
    ההבדל דומה להבדל בין אבא-ארך-רגליים (בו כתיבת המכתבים היא חלק מהסיפור) לבין הרוב המכריע של ספרים שנכתבים בגוף ראשון, אך די ברור שדמות לא אכן עצרה לרגע באמצע המרדף כדי לכתוב שהיא מזיעה ושהאנשים שרודפים אחריה כנראה רוצים להרוג אותה.
    נסיון נוסף להבהיר מה אני שואל: אם אחת הדמויות תלך לכלא, או לכל מקום אחר שברור שאי אפשר לכתוב ממנו בלוג, האם היא תמשיך לעדכן את בלוגה?

    אם הבלוג יהיה חלק מחייהם של הדמויות, זה מגביל את העולם; תהיו חייבים לשחק בעולם שבו יש בלוגים, כלומר יש אינטרנט, כלומר יש מחשבים, כלומר יש מדע, כלומר בהווה שלנו, או בווריאציה שלא תהיה רחוקה ממנו יותר מידי.

    בכל אופן,
    דרך צלחה.

  4. שלא לומר: מבחינתי הרעיון המקורי בהחלט היה שהבלוג הוא אכן בלוג לכל דבר ולא רק אמצעי להציג את הסיפור, ואני עדיין חושב שזה הכיוון הרצוי, אבל מובן מאליו ששום דבר עוד לא באמת סוכם. אני חושב שהתייחסות אחרת תהפוך את כל נושא התגובות בבלוג לבעייתי, ולכן גם הצעתי במקור עלילה שהיא נטולת אלמנטים על-טבעיים כך שקוראים שיגיעו לבלוגים האלה במקרה לא ייחשפו מייד לעובדה שמדובר בתרגיל ספרותי\משחק תפקידים.

  5. דרומי: יאללה יאללה. אתה יכול לכתוב פוסט בדיוני בשבוע.

    שלא לומר: הבלוג הוא הוא הסיפור. כלומר, כן, זה יהיה כמו רומן מכתבים, רק לא רומן. ולא במכתבים. היצירה תהיה הבלוגים עצמם, ומהם ניתן יהיה להבין את הסיפור המתרקם. וכן, זה אומר שזה יהיה חייב להיות בעולם עם בלוגים, וזה אומר שבלוגר שהולך למקום שכולו רע (כלומר, שאין חיבור לרשת) יפסיק לכתוב.

    שחר: אני לא באמת רואה סיבה להפוך את זה לסוד או סוג של מתיחה. אני גם לא רואה סיבה למדר את הכותבים זה מזה – להפך, אני חושב שברמה האדמיניסטרטיבית, כל הכותבים (וגם סתם קוראים) יוכלו לדעת על כל הבלוגים הפעילים במסגרת המשחק בכל רגע נתון, אבל לא בהכרח ידעו מי השחקן מאחורי כל בלוג. חוץ מזה, אין שום סיבה שאנשים שיחשפו לבלוגים הללו במקרה לא יחשבו שמדובר במטורף שרואה דברים שלא נמצאים (במיוחד אם נדבר על שלבים מוקדמים של הגעת המוטנטים – או רוחות רפאים, גם יכול להיות מגניב – לפני שהכל נחשפים לקיומם).

  6. אם אכן הבלוג הוא חלק מהמשחק, אז כך גם התגובות בו. אני מניח שתאפשרו לכל עובר ושב להגיב בבלוג; מה תעשו עם תגובות לא מתאימות (ולא מדובר בספאם, אלא סתם ב"מה? דווקא לא היה מעונן היום כלל וכלל!" ודומיו).

  7. קודם כל, אחלה פיתוח של הרעיון של שחר! :)

    אני תוהה לגבי הצורך בכוחות על מוזרים (זה לא נורא הירוז/אקס-מן?), כשאפשר אפילו ללכת על סתם פיקציה יומיומית שיש בה אינטראקציות שונות בין הדמויות על בסיס מאורעות מוזרים יותר ופחות שיוכתבו ע"י הבלוג-מאסטר.

    לחלופין, כמובן הסיפור שמתחיל יומיומי, עד למאורע X החריג, שהוא נקודת המפנה עבור הקבוצה כולה ומהווה את הבסיס לאינטראקציה בין הדמויות (שיכולה להתקיים בין חלקן גם קודם לכן, האמת).

    ע"ע שבועיים אחרי תחילת הכתיבה עולה מתוך הירקון המפלצת של קלוברפילד (עוד לא ראיתי את זה, אגב), אוכלת את עזריאלי וחצי מתל אביב, דבר שמביא כמובן לפוסטים מנקודת המבט האישית של כל אחד מהכותבים. ולאחר מכן, העלילה עוקבת אחר הדמויות שנפגשות במחנה הפליטים של רמת אביב ג', ו/או נאבקות על קיומן היומיומי לנוכח המצב המשתנה והמסוכן שנוצר סביבן (מי במיליציה של פתח תקווה, ומי במגדל המגודר של נווה צדק שמשקיף על ההמונים הרעבים וכו')

  8. אני חושש שלא הובנתי כהלכה. לא אמרתי שלכל דמות של בלוגר יהיו כוחות מיוחדים (איזה כוחות מיוחדים יכולים להיות לבלוגר? חיסול ספאמרים על פי ה-IP שלהם?), אלא שהבלוגרים יתקיימו בעולם שבו מתחילים להתעורר המוטנטים. כלומר, הבלוגים יכתבו (ברובם, לפחות) מנקודת מבט של אנשים רגילים. אם להשוות את זה למשחקי תפקידים מוכרים, זה הכי דומה ל-Call of Cthulhu, שם השחקנים משחקים אנשים רגילים שנחשפים לאט לאט לקיומו של העולם הלאבקראפטי.

    שוב, אני לא נעול על הרעיון הזה, אבל אני מפחד ממצב שאנשים לא יכתבו כי לא יהיה ברור לאן ללכת עם הסיפור אם הכל מתבסס על "ארוע מכונן" יחיד. הרעיון הכללי שמונטנים מתחילים להופיע ברחבי הארץ ואנשים כותבים (בין השאר) על זה בבלוגים שלהם, יכול להניע סיפור. אבל כל רעיון כללי אחר למשהו שמתרחש (מלחמת עולם שלישית? שואה גרעינית שמשאירה את כל מרכז וצפון הארץ הרוסים אז כולם עוברים לגור אצל דרומי ברביבים?) יכול לעבוד.

  9. נשמע מגניב.
    היה פעם משחק בין כמה בלוגים שדמיינו התפתחות במזרח התיכון. היה מעניין עד שנמאס להם :P

  10. שרון: לקחת את זה חזק לכיוון הבידיוני עם הרעיון שפתח תקווה ממש קיימת ואפילו יש לה מיליציה, לא?
    (אני לא מאמין שאני משתף פעולה עם עניין פתח-תקווה אבל שיהיה)

  11. אשמח להצטרף, בתקווה שיהיה לי את הזמן לכתוב (והשראה, כמוב, הדמיון שלי לא כל כך מפותח כמו של שרוןן) :)

  12. אני רוצה להשתתף, אם לא אכפת לכם לכלול פרסונת רשת בלתי מוכרת.

    שיחקתי בעבר בפורום של העמותה לקידום משחקי תפקידים שזכה לכינוי "היער שבין העולמות" ולכינוי הפחות פיוטי "הפורום הירוק" מכיוון שהוא היה ירוק בעוד שהשאר היו כחולים.

    הפורום לא התנהל בצורה אחידה כך שכל קבוצת שחקנים יכלה להכריז על החוקים שלה – היו פתילים "סגורים" רק לשחקנים קבועים מראש ולפעמים היו להם גם מנחים והיו פתילים פתוחים לקהל הרחב. נוצרו שם כמה סיפורים מעניינים והפרויקט הזה נשמע פיתוח קצת שונה של קונספט דומה. אני רוצה להיות חלק ממנו, בעיקר אם יתבסס על הרעיון המקורי של דובי. אני מסכימה שהוא בסיס טוב לסיפור רב פתילי שכזה.

    לצורך תקשורת אמיתית אפשר להשיג אותי ב shunit.g אצל הג'מיל.

  13. כפי שולנסיה ציינה, ישנו את "היער בין העולמות" בפורום העמותה לקידום משחקי תפקידים (ד"א, ולנסיה, מה שלומך? שנים שלא דיברנו!).

    כל מקרה אני אשמח להשתתף בפרויקט. ספציפית, רעיון המוטנטים פחות מלהיב אותי (מה לעשות, לא אוהבת סופר-גיבורים), אבל אם זה מה שיוחלט, אנסה להשתלב :)

  14. נשמע דומה לWorld Without Oil!
    למה לא לקחת תימה דומה בקנ"מ מקומי? אולי בלוגינג על רקע המלחמה הבאה? או התפרצות מחלה אקזוטית באוכלוסיה. לחלופין, נראה לי שדווקא תתאים לפורמט הזה דרמה יותר אנושית – מוות של אדם יחיד, שומר סודות, שכל אחד מהבלוגרים קשור אליו באופן כלשהו למשל.
    הו, לו הייתה לי המשמעת לכתוב פוסט בשבוע.

  15. 1. זה הולך להיות פרויקט סגור עם סלקציה למי מותר לכתוב ולמי לא? ברור לי שעם סלקציה יצא סיפור יותר מענין והרבה יותר קל לשליטה, אבל גם עולם פתוח יכול להיות: משהו כמו SL.

    2. הבלוגרים גם מגיבים אחד אצל השני, לא? או שהטוקבקיסטם יבואו מהעולם האמיתי?

    3. שר המשחק יכול להיות בלוגר עיתונאי, או אתר-חדשות. באמת נראה מענין להתחיל עם עולם דומה לשלנו, ולתת קצת זמן לפתח דמויות.

    אני אצטרף, כקורא בלבד.

סגור לתגובות.