תחבורה ציבורית בשבת – למען החברה ולמען הסביבהאורבניותראשי

תגובות

תחבורה ציבורית בשבת – למען החברה ולמען הסביבה — 16 תגובות

  1. אני תוהה אם גם לתושבי באר שבע יהיו שאטלים לים, או שהפריבילגיה הזו מוגבלת לתושבי ערי החוף (שלא מעט מהן, כמה מפתיע, שוכנות במרכז הארץ).
    הדבר השני הוא, שאנחנו חיים במדינה עם פלוס מינוס 25% תושבים שאינם יהודים. למה לחייב אותם שיום השבתון שלהם יהיה בשבת ולא בשישי, ראשון, או ביום המנוחה הדתי שלהם? (וזה רק כדי לפשט את הדיון ולא להכנס חלילה לשאלה הסבוכה של יהודים-אתאיסטים ויהודים-חילונים)ץ

  2. אכן, ביקורי משפחות (וגם צמצום הנהיגה בשכרות בבילויי שישי בערב) הן מטרות חשובות שיחימוביץ' פספסה.

    לגבי הסיפא – סמכויות לרשויות המקומיות: חולון מפעילה (או לפחות הפעילה במהלך חופשת הקיץ), קו לילה ביום שישי בערב. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4089324,00.html

    השאלה היא האם באמת חסרות סמכויות או שפשוט ראשי הערים (מלבד ראש עיריית חולון) מעדיפים לא ללכלך את הידיים.

  3. לפי חוק שעות העבודה והמנוחה, למוסלמים יום המנוחה הוא בשישי ולנוצרים בראשון.
    אני לא חושב שיש התייחסות למיעוטים אחרים אבל אני לא מכיר את החוק.

  4. א. אלו בדיוק היציאות המוזרות שלה שגרמו לי לאבד בה מזמן את האמון. ליקוק תחת לדתיים, למתנחלים וכל מיני ציבורים כשמגיעים לנקודות הבאמת חשובות. אני בטוח שכשזה יהיה בנושאים של קיימות מול קיבוצים וחקלאות, היא תתקפל גם שם.

    ב. הגישה הזו לא עולה בפעם הראשונה, בפעם הקודמת העלה אותה הרב מיכאל מלכיאור. רב אורתודוכסי שמעדיף גם הוא תחב"צ מתון בשבת על שום תחב"צ בכלל. אני מציע לה להרים לו בהזדמנות טלפון ולשתף איתו פעולה, יש לו הרבה נסיון פרלמנטרי, וראיית העולת ההומניסטית-יהודית שלו תמיד מחפשת להכניס פשרות של קיימות ורציונליזם גם להחלטות שהולכות נגד דוגמות דתיות.

  5. כמי שתמך רבות ועדיין תומך בשלי ופעיל למענה אני חייב להודות שגם אני חולק עליה בעניין הזה. עם זאת, ובניגוד מוחלט למה שכתב עירא, אני לא יכול שלא להתרשם מהתעקשותה (התמוהה לפעמים) להגיד את דעתה האמיתית גם כשזה עולה לה בקולות. אין פה שום פופוליזם, להפך, ברור שעמדה כזו תנכר את רוב מצביעיה ותכעיס אותם. ובכל זאת היא מביעה אותה, כי זו עמדתה והיא לא תייפה או תעלים אותה.

  6. החוק קובע שעובד שעבד ביום המנוחה שלו (שנקבע, כפי שהעירו למעלה, לפי דתו) זכאי ליום מנוחה חלופי במהלך השבוע (בנוסף לתשלום 150% שכר עבור העבודה).
    חוץ מזה, השימוש ב-"קיצוני" כמילת גנאי די מגוחך. קיצוני מתאר מיקום יחסי, לא שיפוט ערכי.

  7. נו, זה קבר סופית את הסיכוי (הקלוש ממילא) שאצביע לה. זו לא אמירת אמת בלתי פשרנית כמו שאמר עדן, אלא ניסיון לקרוץ למגזר הדתי ולהסוות זאת באמתלה סוציאליסטית לכאורה.

    נמאס מהתירוץ האלק-חברתי נגד תח"צ בשבת, שבו מנסים גורמים שונים להתהדר כדי שלא יואשמו בכפייה דתית אך כן יתמכו בה בפועל. יש מספיק לא יהודים במדינת ישראל שיכולים להפעיל תח"צ בשבת, ועם כל הכבוד, גם הרבה מהציבור המתקרא לכאורה "יהודי" מתוקף החלטתו של מרשם האוכלוסין לא ממש מאמין בדת הזו שנכפתה עליו ולא רואה הבדל בין חופש בשבת לשבתון ביום שלישי דווקא.

    לעולם התח"צ בישראל לא תוכל להוות תחלופה לרכב פרטי כל עוד היא איננה פועלת בשבת – ולאו דווקא בתל אביב, שבה עוד קל להסתדר ברגל/באופניים ואפילו מוניות עירוניות עוד נסבלות במחיר – אלא בכל רחבי הארץ.
    לא ייתכן שאני עושה שמיניות באוויר ומחפשת מתחת לבלטות אופרציות כי בשישי הקרוב יש לי משהו בת"א שנגמר ב-17:00, אבל אין שום אוטובוס לאזור השרון אחרי ארבע וחצי ומונית עולה 130 ש"ח.
    ובכלל, צבוע בעיניי שאדם שלא נסע באוטובוס/רכבת מזה שנים ומקבל רכב מהעבודה קובע מדיניות בשבילי, שאין לי אפשרות נסיעה אחרת, להישאר בעוצר בכל סופ"ש, ואחר כך גם אומר "צריך לפתח את הפריפרייה". הדבר הראשון בשביל לפתח ולהוציא אנשים מתל אביב הוא רשת תח"צ.

  8. מסכים במאה אחוז. בתור מי שהיה צריך לעבוד בשבת בניגוד לרצונו אני מבין את הכוונה של שלי, אבל צריך להשוות את בין שני האפשרויות באופן הגיוני. כשרשת כמו דומינוס פתוחה בשבת היתרון הוא שאנשים יכולים להזמין פיצה כל השבוע ומנגד כל מני צעירים נעלצים לוותר על יום שישי או שבת. כשאין תחבורה ציבורית היתרון הוא שפחות נהגים יצטרכו לעבוד בשבת, אבל החיסרון הוא יותר שימוש במכוניות גם בסופ"ש וגם במהלך השבוע, יותר תאונות דרכים בגלל נהיגה בשוכרה, יותר בזבוז של דלק. לכן ברור שאם יש דבר אחד שצריך לפעול בשבת – זו התחבורה הציבורית. אפילו דתיים צריכים להבין לדעתי שמדובר פה בחיים ומוות. ובהקשר של ההשפעה של השכר הגבוה יותר בשבת – במידה מסויימת דווקא האמצעי הזה עובד. ככה עסקים פחות מבוקשים ועם יותר עובדים, לא פתוחים בשבת כמו רוב הפיצריות או המקומות שרוצים לשמור על כשרותם. מנגד, עסקים שמספיק פופולריים ורווחיים פתוחים – זה איזשהו סוג של איזון. אם רוצים לשפר את המאזן קצת לטובת העובדים תמיד אפשר להעלות את השכר שבת עוד. ככה גם משיגים את המטרה של שיפור המעמד והשכר של העובדים וגם עסקים יוכלו להיפתח בשבת רק אם באמת הציבור רוצה בכך מספיק.

  9. הערה קטנה בשולי הדברים, לגבי הצעת החוק של חנין, הורוביץ וגילאון. רוב הצעות החוק והצעות אי-האמון שעולות מסיעות האופוזיציה אינן עוברות. האם זה אומר שצריך להפסיק להגיש אותן? הרי המרחק בין זה לבין הגישה של דיכטר שח"כים באופוזיציה לא משפיעים ולכן צריכים להיכנס לממשלה לא כזה גדול.

    ואפילו שהצעה זו הוגשה ונדחתה מספר פעמים בעשור האחרון, עדיין המטרות של האופוזיציה בהצעות החוק היא להציג אלטרנטיבה למדיניות הקיימת מצד אחד, ומצד שני להביך ולאתגר סיעות בקואליציה שעמדותיהן הרשמיות תומכות בהצעת החוק אך המשמעת הקואליציונית מאלצת אותן. במקרה הזה נראה שמרצ וחד"ש התכוונו להביך דווקא את קדימה ומפלגת העבודה, ומהתגובות שמעליי נראה שאכן הצליחו.

    הערה נוספת: הפתרון שהצעת לבזר סמכויות לרשויות המקומיות הוא רעיון מצוין מבחינת המגבלות הפוליטיות הנוכחיות, ואני תומך בו. עם זאת, יש לזכור שרשויות חלשות (בהן גרים אוכלוסיות חלשות) כנראה שלא תוכלנה להתמודד עם האתגר.

  10. הרווחת מצביע בפריימריס.
    ההצהרה של יחימוביץ' גרמה לי לפקפק בהצבעתי למפלגת העבודה, אבל כבר אמרתי שאם הרשימה תיראה טובה יותר מהבחינה הזאת זה יפצה על הפגיעה ששלי גרמה.

  11. ליעל ר.: מסכים איתך באופן כללי, אבל אני חושב שגם עבור יהודים חילוניים וגם עבור חסרי דת יש ערך ביום חופשי בשבת דווקא – בדיוק מאותה הסיבה שגם ליהודים חשוב סופ"ש בראשון בארצות נוצריות.
    לא בגלל שהיום הספציפי בשבוע הוא קריטי, אלא בגלל שחשוב שזה יהיה יום מתואם עם שאר העולם. שהיום החופשי שלי יהיה אותו יום חופשי של אשתי, של החברים שלי, של המשפחה וכו'. אחרת הוא הופך להיות חסר-טעם.

    ליניב: הקביעה 'רוב הצעות החוק והצעות אי-האמון שעולות מסיעות האופוזיציה אינן עוברות' היא לא נכונה, ותעיד על כך יחימוביץ' עצמה.

  12. נדב,
    אין חולק על הצלחתה של שלי להעביר חוקים מספסלי האופוזיציה. אולם החוקים שהעבירה היו חייבים בתמיכה מתוך הקואליציה, בשל אילוצים מספריים ידועים. כלומר, החוקים שכן עברו היו חייבים להיות כאלו שאינם מנוגדים בתכליתם לעמדות סיעות מסויימות בקואליציה (וכאלו שאינן ייהרג ובל יעבור כמו סוגיות של סטטוס קוו). אין פסול בכך (להיפך!), אבל אם האופוזיציה תגביל את פעולתה רק לתחומים האלו ולא תנסה להציג אלטנרטיבה אמיתית, אז אולי באמת אין צורך בה (כמו שחושב אבי דיכטר).

    לא בדקתי מספרית כמה הצעות חוק פרטיות הוגשו מספסלי האופוזיציה וכמה עברו, אבל אני מניח הנחה סבירה שלפחות 50% + 1 לא עברו. ההנחה סבירה כי רוב מוחלט של החוקים שכן עוברים (הרבה מעבר ל-50% + 1) הם הצעות חוק ממשלתיות. נובע מזה שמעט הצעות חוק פרטיות מתקבלות. אני מניח שחברי האופוזיציה – כדי להראות שאינם "מתבטלים" – צריכים להגיש לא מעט הצעות חוק בשביל כותרות ודיווח לבוחריהם.

    באשר להצעות אי אמון, רק אחת כזו עברה מאז קום המדינה, במה שנודע כתרגיל המסריח.

  13. רבותי מאוכזבי יחימוביץ' – זה מה יש.
    יחימוביץ', גילאון, חנין – זה פחות או יותר ההיצע בקלפי, לעומת מה שמתחולל היום בניצוחם של האדונים המכובדים לוין ודנון.
    תתאכזבו מזו, תכעסו על זה – אחלה.
    אבל כשיגיע היום תבחרו באחד מהם.
    כי אין ברירה אחרת.
    אף אחד לא מושלם.

  14. פינגבאק: המחיר היקר של המחסור בתחבורה ציבורית בשבת | עוד בלוג תל-אביבי

  15. פינגבאק: המחיר היקר של המחסור בתחבורה ציבורית בשבת | עוד בלוג תל אביבי