בוררים עובדות

זאב גלילי פרסם בבלוגו רשומה תחת הכותרת המבטיחה "ג'ואן פיטרס – החוקרת שחשפה את הבלוף של הפליטים הפלסטינים". ברשומה הוא מספר באריכות על ספרה של פיטרס, "מאז ומקדם" ועל מעלליו של גלילי בניסיון להביא את הספר, שהתפרסם לראשונה ב-1984, לתודעתם של הישראלים.

לא קראתי את הספר, אז אני יכול לספר רק מה טוען גלילי שיש בו:

הדבר שעורר את תשומת לבה של פיטרס שמשהו לקוי בתפיסות הרווחות לגבי הסיכסוך היה מיסמך של או"ם שמצאה, בו הוחלט לשנות את ההגדרה של פליטי 48.

ההגדרה המקובלת של פליט לפי או"ם היתה כל מי שבגלל מלחמה, פעולות איבה או גרוש נאלץ לעזוב את המקום בו התגורר מאז ומקדם.

הדגש היה על "מאז ומקדם". דהיינו פליט הוא מי שהתגורר במקום כל שהו מאז ומתמיד ולא נמצא במקרה במקום בעת שגורשו ממנו אנשים.

ההגדרה החדשה של האו"ם שחלה אך ורק על הפליטים הפלסטינים קבעה כי פליט הוא כל מי שהתגורר משך שנתיים בשטחה של ישראל לפני קום המדינה. מטרת השינוי בהגדרה היתה ברורה. מדינות ערב באמצעות הליגה הערבית שלחצו על שינוי ההגדרה ידעו את האמת . והיא: שחלק גדול מאלה שכינו עצמם "פלסטינים" היגרו לארץ ישראל בתקופת המנדט, בעידוד השלטונות הבריטיים. חלקם הובאו לארץ במהלך מלחמת העולם השניה לעבודה במחנות הצבא הבריטי ונשארו כאן.

גלילי טועה, או מטעה. הרי התגובה ששלחתי בבלוג (במקור היא הייתה מפוצלת לשתיים, אבל זה לא משנה):

קשקוש מקושקש. הרי ההגדרה של פליט לפי ה-UNHCR:

A person who owing to a well-founded fear of being persecuted for reasons of race, religion, nationality, membership of a particular social group or political opinion, is outside the country of his nationality and is unable or, owing to such fear, is unwilling to avail himself of the protection of that country; or who, not having a nationality and being outside the country of his former habitual residence as a result of such events, is unable or, owing to such fear, is unwilling to return to it..

שום מאז ושום מקדם. לא קראתי את הספר של פיטרס, אבל אם זה אכן הבסיס לכל הטענה שלה, אז הנה הרגע ממש שמטתי את כולו ואפשר להמשיך הלאה. אני מקווה עבור הגברת פיטרס שיכולות הבנת הנקרא והסיכום שלך גרועות עוד יותר מאלו של אנשי משרד החינוך.

אה, ורצוי גם לציין שההגדרה לא "שונתה בלחץ הליגה הערבית" ולא "במיוחד" בשביל הפלסטינים, ובטח שלא בנוסח שמובא בפוסט הקודם שלך שאתה מקשר אליו ("כל ערבי שעזב את פלסטינה-א"י בשנת 1948 ושהה בה שנתיים ייחשב גם הוא לפליט") – ולו משום שההגדרה של פליט פלסטיני היא נפרדת לחלוטין מהגדרת הפליט הרגילה. זו האחרונה כפופה ל-UNHCR, בעוד שהגדרת הפליטים הפלסטינים היא עניינו של ה-UNRWA. ההגדרה של UNHCR בכלל הייתה מוגבלת לגבולות אירופה בלבד עד שנות ה-60, בעוד שההגדרה של אונר"א נכתבה בראשית שנות ה-50 – ומכאן מובן מאליו שאי אפשר לדבר על "שינוי" ההגדרה הגלובלית עבור המקרה הפלסטיני. לא הייתה הגדרה גלובלית כשאונר"א הגדירו את הפליט הפלסטיני כפי שהגדירו.

כמובן, כל העסק הזה לא צריך לעניין אתכם בכלל. העניין הוא שתגובות שנשלחות לבלוג של גלילי מעוכבות לפני הפרסום, ומתפרסמות רק אחרי שהן מקבלות את אישורו של גלילי עצמו. שתי התגובות שלי נמחקו. רק במקרה מותקן אצלי תוסף ששומר עותק של כל טקסט שאני מכניס לתיבת טקסט (TextArea Cache – תוסף מומלץ בחום!). אילולא התוסף הזה, מה שכתבתי לגלילי היה הולך לאיבוד.

העניין הוא שיש חסך משמעותי באינטגריטי של מישהו שטוען בעד הכתבת תוכנית לימודים מסויימת לילדי ישראל (וחייליה), אבל אינו מוכן לתת במה לביקורת אלמנטרית לחלוטין על הדברים שהוא כותב. שלא תבינו אותי לא נכון – זה שהוא כותב בלוג לא אומר שהוא חייב לתת במה לכל מגיב. זה האתר שלו והוא יכול לעשות בו מה שהוא רוצה. אבל יש טעם משמעותי לפגם במי שרוצה להשפיע על הדיון הציבורי אבל לא מסכים לאפשר קיומו של דיון ציבורי שכזה מעל הבמה הציבורית שלו. בכלל, לו הייתי מתעניין בתכנים של גלילי, הייתה לי בעיה משמעותית להמשיך לעשות כן כעת משאני יודע שהתגובות לבלוג שלו מסוננות לא רק על סמך אי אלו שיקולים לגיטימיים כלשהם, אלא גם על סמך אי הסכמה עם דעתו של הכותב.

לאחרונה בישמאל התפרסמו תגובות של מגיב אחד שכללו הכחשת שואה ושאר ביטויים של אנטישמיות. חברי הבלוג כולם הסכימו מיד שמדובר בחציית גבול שלא נסכים לתת לה יד, והתגובות הוסרו. באייל הקורא הוגדרו תנאים פחות או יותר ברורים להסרת תגובות, תחת המטריה הכללית של ההצהרה שהמטרה של האתר היא לקדם דיון ציבורי פתוח ורציני. זה לא שאני מתנגד באופן כולל ומוחלט להסרת תגובות, וברור לי כי צריך וראוי לפעמים לסנן דברים שחוצים קווים אדומים. אבל מי שמסנן תגובות פשוט בגלל שהוא לא מסכים עם כותבן, לדעתי האישית, לא שווה את תשומת הלב שלי.

(טמבל שכמותי, שכחתי את הסיומת שתכננתי!) האירוניה פה היא שגלילי אשם בדיוק במה שפיטרס הואשמה בו: העדפה מופרזת לעובדות שתואמות את התזה שלה תוך התעלמות מוחלטת מכל מה שסותר אותה. אי אפשר לנהל ככה דיון.

14 Replies to “בוררים עובדות”

  1. וואו, וואו, איך הסתבכת עכשיו. שוקי גלילי והמוזסית שלו יעשו לך פה את המוות אחרי שדיברת ככה על האבא שלו. צפה פגיעה, יא דובי.

    וחוץ מזה, איך זה שאם גלילי מוחק לך תגובות והוא לא שווה התייחסות בגלל זה אז אתה מקדיש לו פוסט שלם, אה?

  2. גם אני הגבתי לפוסט של זאב גלילי. לא הסכמתי עם דבריו, אך זו הייתה תגובה עניינית. הגבתי בשמי, בצירוף כתובת דוא"ל וקישור לאתר האישי שלי, כך שלא ניתן לומר שהתגובה סוננה בגלל אנונימיות, גסות, הכפשה וכדומה.
    לא הכרתי את העובדות שציינת, אך גם בלי להכירן נדמה לי שאפשר לומר שמדיניות והכרה או אי-הכרה באחריות היסטורית אינן אמורת להתעצב ע"י דווח של כתבת רשת הטלוויזיה cbs, שנשלחה לאיזור (כשם שמדיניות ישראל בעזה אינה אמורה להיות מעוצבת על סמך ספרה של עמירה הס). כמו כן, עם כל הכבוד לפיטרס, לאמנית מעין הבשור ולאחד הקוראים של הבלוג שנרתמו להפצת הספר, מחקר היסטורי צריך להתמודד עם עשרות (ואולי מאות), מחקרים היסטוריים אחרים שנכתבו על ידי חוקרים שונים בעלי אג'נדות שונות, וטוענים בדיוק את ההיפך.

    אם הבנתי נכון, פיטרס אינה טוענת שבעיית הפליטים אינה קיימת, אלא א: מימדיה האמיתיים קטנים מכפי שמפורסם. ב: ישראל אינה האחראית הבלעדית למצב הזה. אז א: אני לא חושב שזו טענה כל-כך רדיקלית. ב: גם אם הבעיה קטנה מכפי שנדמה, (מה שדורש ביסוס, שלא הוכח כאן), היא עדיין דורשת פיתרון כלשהו. ג: אם באמת מדובר על בעיה קטנה כל-כך, מה הבעיה של הימין הישראלי לדבר על שיבה? הלא ממילא כשיחקרו ויקבעו קריטריונים יגלו ש"הארץ הייתה ריקה", כפי שטוען גלילי, וחוץ מכמה משפחות קטנות שבמקרה חיו פה ולא הובאו לארץ בקונספירציה כלל ערבית או ע"י שלטון המנדט, אף אחד לא יחזור.

  3. המממ. מעיון קצר לא נראה שזאב גלילי מעוניין "לאפשר קיומו של דיון ציבורי שכזה מעל הבמה הציבורית שלו", כי הוא מסתכל על הבלוג שלו לא כעל במה ציבורית אלא כעל טור בעיתון (פודיום ציבורי, אם תרצה). במילים אחרות, נראה שהוא משדר הרבה יותר טוב ממה שהוא קולט.
    עם זאת, בהמשך לרשומה האחרונה בבלוג שלו, יהיה מעניין אם תנסה לשלוח את התגובה שוב בלי המשפט "אני מקווה עבור הגברת פיטרס שיכולות הבנת הנקרא והסיכום שלך גרועות עוד יותר מאלו של אנשי משרד החינוך." במקרה כזה לא יהיה לו תירוץ "נתנו לכך ביטוי בלשון שהאתר הזה אינו סובל", וכך תאתגר את טענתו "אני תמיד פתוח לביקורת ומוכן אף לפרסם ולהגיב."

  4. קראתי את הספר של ג'ואן פיטרס והטענה העיקרית שלה היא פשוטה ולעניות דעתי גם נכונה היסטורית: ערבי ארץ ישראל לא היו מעולם ישות לאומית או תרבותית אחת או נבדלת מהתרבויות הערביות סביבה, מעולם לא התקיים "עם פלשתיני". יתר על-כן, חלק ניכר מערבי ארץ ישראל הגיעו לשם בעקבות העליה היהודית חזרה לארצנו. ממניעי תברואה, פרנסה ועוד.

    מכאן גוזרים פיטרס ואחרים כי לערבי ארץ ישראל אין יכולת לתבוע נחלות כלשהם בארץ הזו מנימוקים היסטוריים.

    זהו.

  5. לא נקטת כלפיו בלשון מכובדת ולכן הוא לא כיבד אותך בפרסום התגובה. לדעתי, עסקה הוגנת.

  6. אני מניח שאתה יודע, אבל אתה לא הראשון שמקעקע את טענות פיטרס. יהושע פורת כתב ביקורת קטלנית על הספר ונורמן פינקלשטיין הקדיש לו את עבודת הדוקטורט שלו. אני אמנם לא מזרחן, אבל נדמה לי שבחוגי המזרחנות מעטים מאד מתייחסים לספר הזה ברצינות. כדאי למשרד החינוך להשקיע בתרגום ספרים בעלי אמינות גבוהה יותר.

  7. המאמר שלך משעשע: הרי אתה לא מוכיח את ההפך ממה שפיטרס אמרהף אלא רק מחזק את דבריה (אם כי לא מוכיח אותם): ברור שההגדרה שאתה מצטט לא מכילה את המלים הללו – הן שונו! הרי זו הטענה שלה.

    אתה לא מסנן, נכון? כל הכבוד.

  8. זו ההגדרה המופיעה באתר אונר"א אז מי לא מבין אנגלית?
    WHO IS A PALESTINE REFUGEE?

    Under UNRWA's operational definition, Palestine refugees are persons whose normal place of residence was Palestine between June 1946 and May 1948, who lost both their homes and means of livelihood as a result of the 1948 Arab-Israeli conflict. UNRWA's services are available to all those living in its area of operations who meet this definition, who are registered with the Agency and who need assistance. The descendants of the original Palestine Refugees are also eligible for registration. When the agency became operational in 1950, it was responding to the needs of about 750,000 Palestine refugees. Today, 4.6 million Palestine refugees are eligible for UNRWA services.

סגור לתגובות.